مصرف قطعات سراتو

با گسترش شهرها و افزایش جمعیت استفاده از وسایل حمل و نقل به ویژه اتومبیل‌ های سواری بیشتر شد. به همین دلیل نیاز به تعمیر و تامین قطعات مربوط به ماشین نیز افزایش پیدا کرد. امروزه تعمیرگاه‌ های زیادی در سطح شهر مشغول فعالیت و خدمات دهی می‌ باشند، اما بسیاری از آنها قطعات لازم و مهم را ارائه نمی‌ دهند. قطعات پر فروش در ماشین قطعات مصرفی هستند که به دلیل اشتباهاتی در استفاده بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند. البته کیفیت لوازم یدکی نیز در این امر موثر و مهم می‌باشد. در ادامه این مقاله از یدکی سراتو،  قطعات مصرفی سراتو را مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

لوازم یدکی سراتو

لنت‌ ها، شمع‌ ها، تسمه دینام، تسمه تایم، دیسک و صفحه کلاچ، روغن خودرو جزو قطعات مصرفی سراتو می‌ باشد. این قطعات به صورت دوره‌ ای با توجه به کارکرد خودرو باید تعویض شوند. لوازم یدکی‌ های نام برده در واقع پر مصرف‌ ترین و پر فروش‌ ترین لوازم‌ های یدکی خودرو‌ها می‌ باشد.

مصرف قطعات سراتو در کلان شهر‌ها به مراتب بیشتر از شهر‌های کوچک و روستا‌ها می‌ باشد. برخی از لوازم و قطعات مصرفی سراتو سایپا به صورت فصلی بوده و در دوره مشخصی باید تعویض شوند. قطعات فصلی شامل برف پاک کن، ضد یخ، زنجیرچرخ، کمپرسور کولر و … می‌ شود.

بعضی دیگر از قطعات سراتو سایپا فقط زمانی که خودرو دچار آسیب و یا تصادف می شود، باید تعویض شوند. از پر فروش‌ ترین این قطعات می‌ توان به سپرها، دفیوزر یا فلاپ سپر، چراغ، پروژکتور و جلوپنجره اشاره داشت.

کیفیت و اصالت قطعات یدکی سراتو از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که در میزان مصرف و زمان تعویض تاثیر بسزایی دارد. متاسفانه این روز‌ها شاهد ارائه لوازم یدکی بی‌ کیفیت و تقلبی در بازار هستیم. به همین دلیل قطعات مصرفی سراتو را باید از فروشگاه‌ های معتبر تهیه و خریداری کنید.

علل تعویض قطعات سراتو

در ادامه علل تعویض برخی قطعات را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

شمع خودرو سراتو

تعویض شمع خودرو یکی از مهم‌ ترین فاکتورها در تعمیر و نگهداری از خودرو به شمار می‌ رود؛ زیرا این قطعه کوچک تاثیر زیادی در عملکرد فنی خودرو و کاهش مصرف سوخت دارد. این قطعه قیمت نسبتا پایینی دارد و جزء پر مصرف‌ ترین قطعات محسوب می‌ شود. شمع خودرو در زمان مشخصی تعویض شود (معمولا هر 40 هزار کیلومتر).

لنت ترمز سراتو

لنت ترمز با دیسک‌ ها همیشه درگیر است و اصطکاک ناشی از این درگیری موجب افزایش استهلاک این قطعه می‌ شود. مطمئنا فرسوده شدن لنت ترمز خاصیت آن در ایجاد اصطکاک را از بین می‌ برد. به همین دلیل متوقف شدن خودرو با مشکلات مختلفی همراه می‌ شود.

این امر می‌ تواند خطرات زیادی برای سرنشینان خودرو ایجاد کند. به همین دلیل آگاهی از زمان تعویض لنت ترمز از اهمیت زیادی برخوردار می‌ باشد. سیستم ترمزهای دیسکی سراتو با تکنولوژی ای بی اس بوده و یک هشدار دهنده دارد.

همه لنت‌ ها به صورت کلی دارای یک برق مثبت هستند. وقتی که سطح لنت تمام شود، ارتباط برقی با دیسک برقرار می‌ شود. بلافاصله بعد از برقراری این ارتباط چراغ ترمز به معنی اتمام لنت و نیاز آن به تعویض روشن می‌شود.

فیلتر روغن سراتو

توصیه می‌ شود هر 5000 کیلومتر یا هر بار تعویض روغن، فیلتر روغن هم تعویض شود. در شرایط کارکرد سخت مثل شرایط آب و هوایی نامناسب، ترافیک یا حرکت‌ های سنگین، درجا زدن و … حتما باید روغن موتور و فیلتر روغن بعد از 4000 کیلومتر رانندگی تعویض شود.

فیلتر سوخت

فیلتر بنزین در پیشرانه خودرو وظیفه پاکسازی آلاینده‌ ها را بر عهده دارد. متاسفانه بنزین مصرفی در ایران کیفیت چندانی ندارد. به همین دلیل سطح آلودگی‌ های محیطی در حال افزایش می‌ باشد. تعویض به موقع فیلتر بنزین نقش بسیار زیادی در بالا بردن عمر پیشرانه و قطعات مختلف آن دارد.

معمولا خودروسازها زمان تعویض فیلتر بنزین را در دفترچه‌ های راهنمای خودرو قید می‌ کنند. به صورت کلی فیلتر بنزین هر 20 الی 25 هزار کیلومتر کارکرد خودرو باید تعویض شود.

تسمه دینام سراتو

تسمه دینام در جلوی موتور قرار گرفته و بخش مهمی از آن می‌ باشد. تسمه دینام عملکرد قسمت‌ های مختلف خودرو را کنترل می‌ کند. بدون این قطعه کارکرد خودرو به نوعی غیر ممکن می  شود. در هر بار روشن شدن موتور، تسمه دینام استفاده می‌ شود. این عملیات مداوم باعث سایش آن می‌‌‌‌ شود.

زمان مشخصی برای تعویض این قطعه وجود ندارد. فقط توصیه می‌شود در نوبت تعویض روغن موتور و فیلتر موتو، تسمه دینام هم مورد بررسی قرار بگیرد.

تسمه تایم

تسمه تایم وظیفه تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ‌ ها را بر عهده دارد. تسمه تایم سوپاپ‌ ها را به چرخش در آورده و آنها را کنترل می‌ کند. قرار گرفتن تسمه تایم در جای مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورت جا به جا شدن یک یا چند دندانه آن، زمان باز بودن سوپاپ‌ها به هم ریخته و در کارکرد موتور اختلال ایجاد می‌ کند.

پس از گذشت 5 سال از زمان تولید خودرو و یا هر 60 تا 80 هزار کیلومتر توصیه می‌ شود برای تعویض تسمه تایم اقدام کنید. البته این زمان در خودرو‌های مختلف، متفاوت می‌باشد.

در صورت مشاهده دود اگزوز، نامتعادل بودن دور موتور، عدم کارکرد صحیح موتور باید تسمه تایم تعویض شود.

سپر

سپر از قطعاتی می‌ باشد که بعد از تصادفات و آسیب دیدگی نیاز به تعویض پیدا می‌ کنند. در زمان تصادفات از عقب و یا جلوی خودرو، سپر اولین قطعه‌ ای است که دچار آسیب و خرابی می‌ شود. سپر از جنس پلاستیک است، به همین دلیل امکان شکستگی و عدم ترمیم آن وجود دارد.

چراغ جلو و عقب

چراغ‌ های خودرو در زمان رانندگی در شب اهمیت بسیاری دارند. چراغ‌ ها معمولا بعد از تصادفات و آسیب دیدگی نیاز به تعویض پیدا می‌کنند و به صورت کلی مانند برخی از قطعات نیاز به تعویض دوره‌ای ندارند.

جمع بندی:

 اگر قصد خرید قطعات مصرفی سراتو با کیفیت بالا و قیمتی مناسب دارید، می‌ توانید از طریق مجموعه یدکی سراتو اقدام کنید. فروشگاه یدکی سراتو با سابقه درخشان در ارائه لوازم یدکی سراتو با کیفیت در خدمت مشتریان می‌باشد. با ثبت سفارش خود می‌ توانید در کوتاه ترین زمان ممکن قطعات مورد نظرتان را دریافت کنید.